Az iskolakezdés nem egyszerű a szülőknek, különösen, ha környezettudatosan szeretnék kivitelezni. Viszont nem lehetetlen, íme néhány tipp!
Szeptemberben kezdődik az iskola és szülőként most először aktuális nekünk is. Igyekeztem felmérni a terepet és aminél csak lehet, ott környezetbarát megoldást találni. Azt kell mondjam, nincs egyszerű helyzetben, aki „ökosan” szeretne felkészülni a tanévkezdésre, de azért lehetőségek vannak.
Itt egy kis segítség:
Bevásárlólista
- Az első és legfontosabb, hogy mielőtt vásárolni megyünk, legyen egy pontos listánk a szükséges tanszerekről, kellékekről. Mi kaptunk egy konkrét felsorolást így az első tanév előtt, de felsőbb osztályokban már valószínűleg tapasztalat alapján magunknak kell összeállítani.
- Nézzük meg, mi az ami ebből van otthon, kimaradt tavalyról, vagy esetleg kölcsön lehet kérni valakitől.
- A bevásárlás során csak azt vegyük meg, amire tényleg szükség van, azaz rajta van a listán és csak annyit, amennyi kell. Könnyen el lehet csábulni a csomagajánlatok láttán, de végső soron nem érdemes.
Iskolatáska
- Kérjük ki mások véleményét: mik a tapasztalatok, mely márkák bírják a strapát, kényelmesek stb.
- Keressünk használtan: a virtuális piactereken bőven van választék, ráadásul jóval olcsóbban szerezhetjük be, mint újonnan. A tartós, jó minőségű táskák még használtan is megállják a helyüket, az alsóbb osztályokban nem is feltétlenül használják a gyerekek napi szinten, így nem is érkeznek elhasználódni. Persze a legjobb, ha személyesen meggyőződünk az állapotáról vagy kérjünk több, közeli képet vásárlás előtt.
- Akár találunk használtan, akár újra esik a választás, válasszunk minőségi tartós darabot.
- Az alapanyagot tekintve kerüljük a PVC-t. Egyrészt egeszsegügyi kockázattal is járhat, másrészt ha egyszer hulladékként égetéssel kerül ártalmanítlásra, mérgező anyagok keletkeznek a folyamat során.
- A kicsiknek a merevített táskából nem igazán lehet természetes anyagút találni, de van például több olyan márka, amely újrahasznosított PET palackból készíti őket. (pl. Planetino, Ergobag)
- Nagyobbaknak az egyszerűbb fazonból akár textil, vagy bőr táskát is találhatunk, illetve szintén vannak PET palackból készült darabok.
- Az aktuális kedvenc (mesefigura, együttes, vagy bármi) helyett érdemes tetszetős, de semleges mintát választani. Kitűzővel, kulcstartóval is kifejezésre lehet juttatni, miért rajonganak éppen a gyerekek. Az ízlés változik, de így legalább nem kell az egész táskát cserélni.
Tolltartó
- Tolltartót is vehetünk használtan vagy ha szerencsénk van, akár újat, de kéz alól.
- Készülhet ez is PET palackból, illetve szintén a felsőbb évesek itt már válogathatnak természetes alapanyagok közül is: bőr, fém, fa, textil tolltartók is fellelhetők.
Írószerek
- Kerüljük a csillámos, szagos ceruzákat, radírokat. Minél egyszerűbb, annál jobb a környezetnek – valószínűleg az egészségünknek is.
- Fából készült ceruza esetén a legjobb választás a natúr, festetlen, lakkozatlan darab. Ha ezt otthon hegyezzük, vagy otthon ürítjük a tartályos hegyezőt, mehet a komposztra. A lakkok, festékek nehézfémet tartalmazhatnak, amit jobb elkerülni, főleg, ha szeretik a gyerekek rágcsálni a ceruza végét.
- Legyen szó akár grafit, akár színes ceruzáról, ha fából készült, akkor részesítsük előnyben az FSC védjeggyel ellátott termékeket, ugyanis ez garantálja, hogy az alapanyag felelős erdőgazdálkodásból származik.
- Újrahasznosított alapanyagból készült ceruzákat is lehet találni, pl. újságpapírból. Ha a hegyezés során keletkező szemét úgyis a kommunális hulladékba kerül, akkor ez is tökéletes választás.
- Tollak esetében kerüljük az egyszerhasználatos darabokat, válasszunk olyat, amiben cserélhető a betét.
- Választhatunk tartós, cserélhető betétű fa vagy fém tollak közül. De kapható újrahasznosított kartonból készült is.
- Filctollak, szövegkiemelők esetében részesítsük előnyben a vizesbázisú festéket tartalmazó darabokat.
- Filceket, markereket nem igen találunk természetes alapanyagból, de ha már műanyag, keressük az újrahasznosított műanyagból készülteket. Még jobb, ha újratölthetőek! Szövegkiemelő helyett a szimpla színes ceruza is jó lehet.
- Radír esetében keressük a természetes gumi alapúakat, ezek durvább tapintásúak, keményebbek. Szintetikus kaucsukból is készülnek radírok, illetve a legtöbb PVC-ből, ezek lágyak, könnyen törnek- inkább kerüljük.
- Hegyezőből válasszunk fém vagy fa testű, cserélhető pengéjűt. Ha tartályos hegyező az előírás és a gyerek kompromisszumképes, egy kis dobozka kiválthatja a tartályt.
- Vonalzóból válasszunk fa, fém vagy újrahasznosított műanyagból készült terméket.
- Körzőből is érdemes tartós, fém darabot választani.
- Ha ragaszkodunk a hibajavítóhoz, válasszunk olyan rollert, amelynek újrahasznosított műanyagból készült a háza, vagy cserélhető a betétje.
- Irodai eszközök esetében is (tűzőgép, lyukasztó) keressük azokat, amelyek tartalmaznak újrahasznosított műanyagot, illetve pl. gémkapcsok esetében olyat, ami nincs felesleges műanyag bevonattal ellátva.
Rajz- és kreatív eszközök
- A rajz felszerelést gyakran dobozban tárolják az iskolában a gyerekek, ezért kár lenne tárolódobozt vásárolni, egy cipős vagy egyéb (pl. fóliamentes Piszke termékeké) dobozok befedve/lefestve tökéletesen megfelelnek.
- A zsírkréták esetében kerüljük a műanyag tokkal ellátott készleteket, felesleges hulladék. A legtöbb zsírkréta paraffinból készül, ha szabad a választás, vehetünk teljesen természetes méhviaszkrétákat is. Ezek drágábbak ugyan, de jóval tartósabbak.
- Ecsetből válasszunk olyat, ami fanyelű és természetes szőrből készült.
- A vízfestékek esetében nehezen, de találhatunk fém tartójú, illetve cserélhető/pótolható festékkorongos változatot.
- Sok papír-írószer boltban lehet vásárolni temperát színenként is, így ha van tavalyról tempera készlet, csak azt pótoljuk, amit szükséges.
- Otthonra legjobb a só-liszt gyurma, de az iskolába valószínűleg nem ilyet kérnek. Keressük a természetes összetételű gyurmákat. Egyes gyurmák pl. polipropilént, azaz műanyagot is tartalmaznak!
- Ragasztók esetében is válasszunk oldószermentes, minél nagyobb hányadban természetes összetételű, stift esetén újrahasznosított műanyag csomagolású terméket.
- Válasszunk tartós, lehetőleg újrahasznosított műanyag markolatú ollót.
- Kötény helyett egy régi póló is megteszi.
Papíráru
- Papírok, füzetek esetében keressük az újrapapír termékeket.
- Még jobb, ha fehérítetlen a papír. A fehérítés legtöbbször klórral történik (dioxin keletkezhet), de igazából csak fehérebb lesz, egy fokkal sem tisztább.
- Ha mindenképp fehér papírra van szükség, keressük a klórmentes eljárással fehérített termékeket. (ECF, TCF, PCF jelölések)
- Ha nem elérhető az újrapapír füzet, akkor keressük a hazai gyártású termékeket.
- Részesítsük előnyben a védjeggyel ellátott papírtermékeket, melyek garantálják a környezetbarát alapanyagot/gyártási folyamatot (FSC, PEFC, EU Ecolabel, Blue Angel).
- Ha a tavalyi füzetekben még van hely és a tanítók részéről nincs ellenvetés, folytassuk azokat új füzetek vásárlása helyett.
- Felsőbb éveseknek, felsőoktatásban praktikus és papírtakarékos megoldás a filofax.
- Mappák, füzetboxok esetében keressük a vastag kartonból készült tartós, lehetőleg újrapapír termékeket.
Borító
- A legjobb ha nem is fedjük be, ha vigyázunk a könyvekre, füzetekre! Akkor úgyis megmaradnak szép állapotban, ha nem, akkor pedig úgysem sokat segítenek…
- Kisebbeknél, a gördülékenyebb óramenet érdekében, általában az átlátszó műanyagfólia az előírás. Könyveknél érdemes lehet a méretre vágható fóliát, vagy szabvány méretek esetében a bújtatóst választani, amit esetleg a következő évben újra lehet használni.
- Ha van választási lehetőség és szeretnénk befedni, válasszunk papírt, minél egyszerűbb, annál jobban újrahasznosítható. Natúr papírt akár a gyerekekkel együtt is díszíthetünk ízlés szerint pl. nyomdával, rajzokkal.
- Posztereket, újságpapírokat, kimaradt csomagolópapírokat is újrahasznosíthatunk.
Tornazsák és tartalma
- Tornazsákot is beszerezhetünk használtan, illetve textilből vagy akár újrahasznosított textilből készült kézműves darabokat is.
- Ami a tornacipőt, tornaruhát illeti válasszunk tartós, minél több természetes alapanyagot tartalmazó darabokat.
Tisztasági csomag és tartalma
- Tisztasági csomag gyanánt is beszerezhetünk használtan textilzsákot, vagy akár újrahasznosított textilből készült kézműves darabot is.
- Válasszunk jó nedvszívóképességű pamut törölközőt.
- Kézmosáshoz válasszunk kézműves natúr szappant vagy ha folyékony szappan az előírás vásároljuk csomagolásmentesen.
- Fogmosáshoz szintén választhatunk natúr fogkrémet, illetve bambusz/fa komposztálható fogkefét.
- Tegyünk oda pár darab textilzsebkendőt, vagy ha ez nem opció, akkor válasszunk nagy kiszerelésű papírdobozos papírzsebkendőt. Egy kis textil tokban/nesziben tárolhatunk ebből pár darabot a kis kiszerelésű műanyag zacskós változat helyett.
Tízórai, uzsonna
- PET palackos üdítők helyett érdemes beruházni egy tartós rozsdamentes acél vagy BPA-mentes műanyag kulacsra. Csapvízzel vagy akár szörppel, teával is megtölthetjük.
- Nasik terén kézműves, csomagolásmentes, vagy akár házi készítésű finomságokkal csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat.
- Részesítsük előnyben a helyi, szezonális alapanyagokat, termékeket.
- Az étel csomagolásánál kerüljük a műanyag zacskókat, alufóliát, vagy a folpackot. Helyettük használjuk hulladékmentes, újrahasználható eszközöket: újraszalvétát, uzsonnás dobozt, újratasakot, méhviaszos kendőt.
- Ha papírszalvétára esik a választás, szintén elérhető nagy kiszerelésű, dobozos csomagolású termék.
Tanulósarok
- Ha otthon szeretnénk kialakítani egy kis tanulósarkot, nyugodtan nézzünk szét a használt bútorok között, de akár egy meglévő asztalt is befoghatunk a célra, a lényeg a nyugodt környezet, nem a design.
- Használjunk energiatakarékos izzót az olvasólámpában.
- Ceruzatartókat, könyvjelzőket készíthetünk otthon fellelhető dolgokból is.
Öltözködés
- Egy nyár alatt sokat nőnek a gyerekek, így elég valószínű, hogy iskolakezdés előtt szinte egy komplett ruhatárat kell beszerezni. Érdemes használtan vásárolni, illetve részesítsük előnyben az ÖKO-TEX minősítésű darabokat. A védjegy ugyanis garantálja, hogy káros vegyi anyag nem, vagy csak szigorú határérték alatt található textilben, emellett a színtartósságot és dörzsállóságot is.
- Lábbeliket nem javasolt használtan vásárolni, ez alól csak akkor tegyünk kivételt, ha esetleg átnőtt, vagy tényleg keveset használt cipőről, benti cipőről van szó, amelyen nincs szemmel látható deformitás.
Kölcsönzés
- Ha valamire csak időszakosan lesz szükség, érdemes kölcsönkérni családtagoktól vagy könyvek esetében a könyvtár is szóba jöhet.
Közlekedés
- Ha megoldható menjünk az iskolába gyalog, biciklivel. Máskülönben iskolakezdés előtt érdemes lehet összebeszélni környéken lakó iskolatársak szüleivel, hátha szóba jöhet az autómegosztás.
Összességében ami fontos, hogy részesítsük előnyben természetes, illetve az újrahasznosított alapanyagú termékeket. Így kevesebb nem lebomló hulladékot termelünk, illetve keresletet biztosítva értelmet adunk az újrahasznosítás folyamatának. Keressük a védjegyekkel ellátott termékeket, amelyek szavatolják a környezetbarát alapanyagot és/vagy gyártási folyamatot. Ne vásároljunk felesleges holmikat, törekedjünk az egyszerűségre. Válasszuk a hazai, vagy legalább európai termékeket a sokszor kétes minőségű távol-keletiekkel szemben.
Sajnos vannak bizonyos dolgok, amiben eléggé meg van kötve a szülő keze (pl. bizonyos tanszereknél konkrét márkát kérnek, vagy a mi esetünkben a könyveket átlátszó műanyag fóliával kell befedni), de ahol lehetőség van rá, válasszunk zöldebb alternatívát. Felsőbb évfolyamokon illetve a felsőoktatásban azt gondolom, hogy jóval szabadabban lehet alkalmazni a környezetbarát opciókat, mint a kisebbek esetében.
Bízom benne, hogy a későbbiekben egyre több fronton sikerül becsempészni a környezettudatos megoldásokat az iskolai mindennapokba! 🙂